♡
وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ
وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ* إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذَٰلِكَ
خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
"Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki,
tentulah Ia menjadikan umat manusia semuanya menurut ugama yang satu.
(Tetapi Ia tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka
terus-menerus berselisihan. Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat
oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam ugama Allah)); dan untuk
(perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan
yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi
neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)"[Surah
Hud 118-119]
#Khilaf (perbezaan pendapat) dikalangan alim ulama' memang suatu realiti dan Allah tlh menentukan perkara yg sedemikian.
#Namun perkara yg perlu diketahui adalah sebab berlakunya
ikhtilaf itu. Dgn mengetahui punca tersebut, ia akan menghilangkan rasa
pelik atau hairan golongan awam terhadap isu ini.
#Perbezaan berlaku krn berbezanya jiwa dan perasaan manusia, kehendak, kecenderungan, minat dan sbgnya.
#Namun, khilaf yg terjadi bukan dlm perkara usul (asas)
agama dan sumbernya yg asli, hanya dlm perkara yg tidak menjadi
penghalang kpd penyatuan kaum Muslimin.
#Khilaf yg berlaku asalnya adalah rahmat dan keluasan
syariah. Namun ia menjadi sempit dan susah apabila dimasuki oleh hawa
nafsu atau mementingkan diri shj, atau berlaku tanpa mengikut jalan yg
dibenarkan oleh syariah. Pd ketika itu, ia bertukar kpd perbalahan,
perpecahan dan menimbulkan huru hara di kalangan umat.
#Hayati kisah ini:
"Seorang penulis, Ishak bin Buhlul tlh menulis sebuah
kitab, kemudian beliau bertemu dgn Imam Ahmad dan mengatakan: "Kitab ini
saya namakan 'Kitab Ikhtilaf'.
Jwb Imam Ahmad: "Jgn kamu namakan kitab ini begiti tetapi namakannya sbg 'Kitab al-Saa'ah (Kelonggaran)'.
Ini menunjukkan kpd kefahaman Imam Ahmad yg begitu mendalam.
#Umar bin Abdul Aziz berkata:
"Sesuatu yg saya tdk suka adalah apabila sahabat2
Rasulullah tdk berikhtilaf dlm sesuatu masalah. Ini krn apabila mereka
bersepakat (ijmak) atas sesuatu hukum, orang yg menyalahinya akan dikira
sbg mereka yg sesat dan salah. Sdgkan apabila mereka berikhtilaf, maka
org ramai akan mengambil pdgn drp sahabat yg berlainan, ini akan
menjadikan hukum itu mempunyai keluasan"
Maka inilah yg dikatakan rahmat buat umat Islam.
♡Pilihlah pdgn ulama' yg dirasakan paling tepat dalil dan
ijtihadnya (di Malaysia mazhab rasmi ialah mazhab Syafie), namun
berlapang dadalah dgn org yg berbeza pdgn dgn kita. Raikanlah selagi
mereka tdk bermain2 dan bermudah2 dgn hukum yg blh diijtihadkan♡
🐊Ust naim
0 comments:
Post a Comment